VNÍMÁNÍ BAREV
"Touha po barvě je přirozenou nutností, stejně tak jako potřeba vody a tepla. Barva je surovina nezbytná pro život. V každém období své existence a dějin má člověk barvu spojenou se svými radostmi, sny a potěšením." Leger, F. (1943)
Svět kolem sebe vnímá člověk převážně zrakem. Jsme obklopeni nesmírným množstvím barev, bez kterých si své okolí ani neumíme představit. Proto jsou barvy od nepaměti předmětem zájmu člověka, jak z hlediska symbolického, spirituálního, psychologického tak i fyzikálního.
Barvy nicméně neslouží pouze k rozveselení našich duší, nýbrž v platnosti několika tisíc let plní i velmi důležité funkce v oblastech interkulturního dorozumívání, ulehčují orientaci, usnadňují učení a zprostředkovávají informace srozumitelnou formou.
Při komunikaci a interakci s dětmi jsou barvy velmi nápomocné. Barvy jsou pro děti prostředkem subjektivního emočního vyjádření. Důležité jsou barvy k upoutání pozornosti dítěte či jako pomůcka při úkolech a učení se.
Barvy ovlivňují tělesné funkce, mysl a emoce. Provedené studie jasně prokazují vliv barev na rozvoj mozku, kreativitu, produktivitu a učení.
Účinky barev na lidské bytosti mohou být různé od vyvolání vzrušení, poskytnutí klidu, inspirace ale i zvýšení napětí a úzkosti. Tyto účinky lze zřetelněji pozorovat u dětí, jelikož jsou při vnímání barev mnohem citlivější.
"Při déletrvající absenci barev dochází k jevu, který lze nazývat hladem po barvách, projevujícím se nudou, vizuální únavou, ztrátou představivosti apod." Dvořáková, K. (2002)
Děti již od narození obklopují barvy, které primárně vybírají jejich rodiče nebo někdo z blízkého okolí. Již od narození fungují genderové stereotypy, přičemž ne vždy se preference dospělého sejde s preferencí a zejména potřebou dítěte.
Z tohoto důvodu je velmi důležité individuálně vybrat vhodné barvy. Použití intenzivní červené barvy v pokojíčku úzkostného dítěte nebo jeho oblékání do červených šatů nebo červeného batohu by mohlo způsobit, že bude ještě neklidnější a napjatější. Totéž platí pro velmi aktivní děti. Energetická červená barva na velmi aktivním dítěti a kolem něj vede k jeho nadměrné aktivitě, což může negativně ovlivnit jeho vzdělávání a rozvoj.
Také při navrhování dětských pokojů je nutné být obzvláště citlivý. Každý pokoj v našich domovech je přirozeně důležitý, ale dětský pokoj musí být atraktivní a zábavný, s prvky, které přispějí k jeho výchově a rozvoji mozku. Při výběru barvy stěn do dětských pokojíčků se musíme snažit chránit zrak dětí, zajistit jim vhodné studijní prostředí, chránit jejich fyzické i duševní zdraví a vytvořit prostředí vedoucí k pohodlnému spánku.
Ložnice mohou mít pro rodiče běžný význam. Pro dítě je to však místo, kde spí, hraje si samo a tráví čas s kamarády. Čím je dítě mladší, tím jednodušší musí být jeho pokoj. Pokoje miminka a 4letého dítěte nesmí být, pokud možno stejné.
Kromě toho, že barva ovlivňuje naši náladu, emoce a jednání, ovlivňuje také atmosféru prostoru a také to, jak je vnímán. Barvy jsou nejčastěji používaným nástrojem dětí k vyjádření jejich emocí a myšlenek. Přestože preference dětí vykazují obecnou shodu na základě věkové skupiny, jejich výběr barev se může lišit v závislosti na jejich náladách, způsobu vyjadřování a pocitech.
VÝVOJ ZRAKU
Od narození do 3 měsíců věku je dítě prakticky barvoslepé a chybí mu tkz. aktivní vidění. Barevné vidění je plně rozvinuto až přibližně ve dvou letech. Vazby v mozku jsou u dítěte dokončeny až ve věku 5 až 6 let a trvá ještě 1 rok, než dospějí. Vzhledem k tomu, že v tomto věku neumějí číst a psát, spoléhají při navazování komunikace více na vizuální materiál. Barva je tedy pro ně důležitým nástrojem jejich vyjádření.
Děti používají své smysly k usnadnění komunikace se svým okolím. Ke komunikaci využívají svůj zrak spolu se světlem a barvami a dalšími faktory vizuálního prostředí. Podle výzkumných studií má barva zásadní význam pro rozvoj kognitivních a motorických dovedností dětí.
Co jednotlivé barvy vyjadřují, kam se hodí a jaký mají psychologický podtext?
MODRÁ (jistota, klid, uvolnění, hloubka a věrnost)
Modrá barva zklidňuje a podporuje komunikaci. Snižuje krevní tlak, puls a tělesnou teplotu.
V prostředí, kde vládnou modré odstíny, může dle dětských psychologů klesat výkonnost některých funkcí. Jestliže naopak chceme podpořit malé čtenáře a jejich soustředění a klid, pak stejně jako v knihovnách a studovnách doporučují volit barvy modré, zelené a fialové.
Modrá barva se doporučuje pro použití v dětských pokojích. Zejména v jeslích použití modré napomáhá snadnému usínání. Díky svému zklidňujícímu účinku jej lze pohodlně používat i u aktivních a temperamentních dětí.
V interiéru není vhodná do kuchyní a jídelen, protože může snižovat chuť k jídlu.
FIALOVÁ (křehkost, elegance a bohatství)
Fialová barva pomáhá k uvolnění, zklidňuje, potlačuje smutek a strach a podporuje chuť k jídlu.
Fialová stimuluje část mozku související s kreativitou. Zároveň má uklidňující účinek.
Tato barva je velmi vhodná pro děti. Fialová může být snadno použita v pokojích předškolních dětí, které se obvykle věnují kreativní činnosti, stejně jako v pokoji dospívající dívky, aby přispěly k jejím akademickým dovednostem. Vzhledem k tomu, že také přispívá k fyzickému a duchovnímu klidu, lze fialovou a její různé odstíny použít v pokojících hyperaktivních dětí.
ČERVENÁ (láska, vztek, energie a teplo)
Červená barva zrychluje dech, tepovou frekvenci a krevní tlak. Provokuje.
Červená je nejvíce dominantní barvou mezi všemi barvami. Červená přitahuje veškerou pozornost a zkresluje působení ostatních barev. Je třeba se vyhnout použití červené barvy na stěnách dětských pokojů. Místnosti vymalované intenzivní červenou barvou vyvolávají u dětí nervozitu, napětí a agresi.
Červené prvky se hodí do místnosti, kde je třeba vykonat v krátkém čase vysoký výkon. Děti podporuje k akci a má pozitivní vliv na hrubou motoriku.
ŽLUTÁ (paměť, motivace, moudrost a laskavost)
Žlutá barva má blahodárný vliv na všechny smysly, zlepšuje náladu, působí na intelekt a koncentraci.
Žlutá je nejradostnější barvou na barevné škále. Představuje moudrost a laskavost. Vyzařuje teplo, radost, nadšení, zábavu a inspiraci a má osvěžující účinek.
Symbolicky žlutá představuje duševní a duchovní osvícení, denní světlo a komunikaci. Vzhledem k tomu, že působí i na paměť, motivaci a pozornost, je vhodná pro použití v dětských pokojích, ideálně v kombinaci s modrou a zelenou. Její intenzivní používání však může způsobit napětí a hněv. Nedoporučuje se tedy pro pokojíčky malých miminek. Provedené studie odhalují, že intenzivní používání žluté může způsobit to, že děti budou více plakat.
Žlutá barva povzbudí také apetit problematického jedlíka, zároveň ale nejvíc unaví jeho oči - důvodem je velké množství světla, které odráží. Nehodí se proto do blízkosti psacích stolů.
ZELENÁ (zdraví, sebevědomí a energie)
Zelená barva dodává sebevědomí, normalizuje krevní a oční tlak, zvyšuje bystrost zraku, posiluje nervy a dodává energii. Má kladný vliv na učení.
Zelená připomíná mír, klid a ticho. Vzhledem k tomu, že se oční čočka zaměřuje na zelenou barvu na sítnici, je zelená barva nejvíce uvolňující.
Symbolicky zelená představuje sílu přírody a života a jako taková je považována za nejpřirozenější, relaxační, uklidňující a vyváženou barvu. Červená signalizuje "stůj", hrozí nebezpečí, zelená signalizuje "bezpečný přechod" a snižuje tak napětí v těle. Zelenou lze snadno použít v jeslích, dětských a teenagerských pokojích. Když je zelená použita s více podtóny žluté, projasňuje mysl, a proto ji lze použít v pokojích pro teenagery k podpoře úspěchu ve škole.
Některé studie ukázaly, že zelená podporuje tvůrčí myšlení, proto např. výzdoba výtvarných tříd by měla tohle zohlednit.
RŮŽOVÁ (něha, nevinnost, spokojenost, klid a láska)
Růžová barva harmonizuje negativní emoce. Jde o barvu něhy a spokojenosti. Je uvolňující a hřejivá. Jde o psychologicky silnou barvu, představuje kontinuitu živých bytostí i ženskost. Má hluboce uklidňující účinek.
Nicméně příliš mnoho růžové by mohlo být únavné a skličující. V pokoji plachých a introvertních dětí není vhodné používat růžové barvy, protože se nejedná o energickou barvu. Může vést k dalšímu utlumení tohoto typu dětí. Růžovou s menšími podtóny červené lze snadno použít do pokojíčků aktivních a energických dětí. Navozuje pocity tepla a klidu.
ORANŽOVÁ (radost, úspěch, spokojenost a kreativita)
Oranžová barva patří mezi nejoblíbenější barvy vůbec. Představuje štěstí, družnost a radost.
Je ideální při překonávání únavy. Vyzařuje teplo, zvyšuje chuť k jídlu a pomáhá vám vstávat brzy ráno.
Energie této barvy je nižší. Je ideální pro použití v pokojích introvertních dětí s problémy v socializaci. Oranžová fyzicky představuje sebevědomí, nezávislost a do jisté míry i soutěživost. Pokud je ve vašem domě samostatná společenská místnost a vaše dítě tam tráví čas se svými přáteli, je ideální v této místnosti použít právě oranžovou.
HNĚDÁ (teplo, pohoda spolehlivost a bezpečí)
Hnědá bývá u dětí nejméně oblíbená. Malá miminka zajímá ze všech barev nejméně.
Je to barva spojená s přírodou a vesmírem. Je intenzivní, spolehlivá, hřejivý a pozitivní.
Může být speciálně použita v pokojích pro teenagery. Jde o přízemní barvu, která hraje roli při rozvoji pocitu odpovědnosti a ochrany. Je to barva spojená s vůlí a vlastnictvím.
Hnědá barva má pozitivní vliv na rodinu a přátelství, zejména u teenagerů. Zároveň dodává klid a pohodu. Uklidňuje náladu a pomáhá jim zůstat při zemi. Světlejší odstíny barvy mohou být použity ve školkách. Vyvolávají pocity sebevědomí a jsou relaxační.
ČERNÁ (nepřístupnost, ostych, smutek a záludnost)
Černá barva podporuje agresivní chování, je symbolem hrozby či zla ale velmi populární jako ukazatel moci. V naší kultuře je symbolem smutku a truchlení, ve starém Egyptě například ale černá barva reprezentuje život a znovuzrození.
Černá nabývá na významu zejména v období puberty, kdy vyjadřuje nepřístupnost a ostych ve vyjadřování citů. V té době někteří dospívající také vyžadují po rodičích, aby jim vymalovali pokoj na černo. Na takové požadavky doporučují psychologové reagovat citlivě, dítě vyslechnout a pokusit se o kompromis.
BÍLÁ (jistota, mír, moudrost a nevinnost)
Bílá barva navozuje iluzi prostoru, chladu a sterility či neutrálnosti. Pokud si nevíme rady jakou barvu zvolit, s bílou nemůžete udělat chybu.
Bílá barva snižuje aktivitu, je barvou začátku života, ale i konce.
zdroje: https://www.kitikate.cz/blog/vliv-barev-na-detskou-psychiku/,
https://is.muni.cz/th/z09lu/BP.pdf, https://www.duha-color.cz/stranka-barvy-a-jejich-ucinky-14,
https://renketkisi.com/en/the-effects-of-colors-on-children.html?fbclid=IwAR0-UeV_IAcbnDydbjCGi4f_XiAv-lN6bq1HxUPOHmn1zIyo_M0A8ZzhOrE,
https://www.idnes.cz/onadnes/vztahy/vliv-barev-na-detskou-psychiku.A150427_153720_deti_haa